2007-04-20

Lunchlådetips

Efter min flytt har jag fått en lite jobbig ekonomisk situation. Detta har lett till att jag har börjat äta lunch inne vilket gör att jag sparar ca 1200 kr i månaden. Det förbättrar även min hälsa eftersom jag kan kontrollera vad jag stoppar i magen. Det finns många hinder som gör det jobbigt att ta med lunchlåda och jag har försökt överbygga dessa (egentligen extremt löjliga) problem.

Tips 1:
Ta en helgdag, t ex en lördag och laga runt 3-4 rätter för 4 personer. Frys in i matlådor. Ta sen med en massa matlådor till jobbet så om du inte sover hemma en natt så kommer du inte till jobbet dagen efter utan matlåda. Då kan du bara ta fram en förpackning när du kommer dit och den är hyfsat tinad till lunch. Så om du fyller frysen med en massa matlådor och samtidigt försöker laga extra mycket middag så du får mat över kan 3-4 rätter leda till att du har lunchlådor för resten av månaden.

Tips 2:
Perfekta matlådor att ha i frysen:
1. Köttfärssås (koka bara lite fullkornsspasta dagen innan och ta med). Jag brukar ibland koka pasta så jag har för två dagar på jobbet. Blanda i rivna morötter, champinjoner och oliver.
2. Chili con carne. Gör på 1.5 kg köttfärs så har du många matlådor. Häll i en extra burk med stora vita bönor och en extra burk med kidney-bönor. Se bara till så att du har lite avstånd från kollegorna när du stoppat i dig en massa bönor. Speciellt när du sitter i kontorslandskap.
3. Linsgryta. Finns massor med recept på nätet. Gott gott.
4. Grytor, lätt att göra mycket.
5. Lax lax lax. Nyttigt och gott! Gör foliepaket med lax, mozarella, basilika och coctailtomater. In i ugnen.

Tips 3:
Håller pengarna på att ta slut? Storhandla en massa kyckling, lax, frysta grönsaker och quinoa. Hur fattig du än är finns det då ingen ursäkt att leva på nudlar resten av månaden.

Tips 4:
Gör ett jättelass med quinoa. Blanda med bönor, vinäger och grönsaker. Detta bör hålla i kylskåpet minst 2-3 dagar. Billigt och gott till lax.

Tips 5:
Ha alltid matlådor i frysen på jobbet. Om du kommer dit en dag utan lunchlåda kan du bara ta fram en låda chili con carne. Det är därför man alltid ska ha matlådor som man inte behöver kolisar till.

Inga kommentarer: