2005-10-26

Bra karaktär - Eller?

Nu har det hänt igen. Jag har slarvat med maten den här veckan. Onödigt slarv eftersom jag ätit vitt bröd till frukost, jag tycker ju inte ens om vitt bröd! (Eller jo, men bara ibland).
På fikabordet finns en låda med fazer mjölkchoklad, ni vet sån här riktigt god choklad gjord på kakaofett... "Choklad, nej jag tar en banan, choklaad, nej jag skulle ju ta en banan, men en chokladbit kan ju inte vara så farligt, jag blir tjock så jag tar en banan istället" Det blev bananen tillslut.

För något halvår/år sen så var jag inte direkt en chokladfantast. Choklad var något jag kunde leva utan. Vad har då hänt? Hur gick min passion för sega råttor över för att istället gälla choklad?

Jag får höra att jag har bra karaktär när jag inte äter så mycket tårta och helst hoppar över såsen. Men till er som tror att det har med bra karaktär att göra vill jag bara säja fel, fel, fel. Jag har aldrig varit nån tårt eller sås-fantast.

Jag gör mitt yttersta för att få Roger att äta nyttigt. Jag tjatar, jag ifrågasätter och jag förolämpar. Roger, som känner till min dåliga karaktär har därför börjat med ett litet knep för att inte han ska få skulden för att vi äter onyttigt.
Jag: "Du kan väl åka och köpa lite kinesmat."
Roger: "Okej, du vill inte hellre ha pizza då?"
Jag: "Hmm..."
Roger "Du bestämmer"
Jag: "Bara för att jag ska få skulden, eller hur?"
Roger: "Ja"
Jag: "Du får bestämma"
Roger: "Nej, jag frågade först. Vill du ha pizza?"
Jag: "Mjaaaaaa, kaaaanske. Men det är ju så onyttigt, nej, vi kan inte äta pizza."
Vid det här laget hoppas jag innerligt på att Roger ska säja:
"Okej, då kör vi kinesmat."
Men istället säjer Roger:
"Vill du ha pizza då?"

Ja, jag behöver inte fortsätta, ni förstår ju själva att kvällen slutar med pizza. När det slutar så här så kan jag ju uppenbarligen inte skylla på Roger för att vi var onyttiga ännu en kväll. Men vid sånna här tillfällen så vill jag verkligen att Roger ta kommandot och köper kinesmat.

Vad är det då jag försöker komma fram till? Jo, jag har inte bra karaktär. Ställ en rykande pizza framför mig och alla mina mål om att bränna bort handtagen är som bortblåsta.

Inga kommentarer: